سیّدمجتبی جلال‌زاده

پژوهشگر، نویسنده و تحلیل‌گر حوزه روابط بین‌الملل

سیّدمجتبی جلال‌زاده

پژوهشگر، نویسنده و تحلیل‌گر حوزه روابط بین‌الملل

سیّدمجتبی جلال‌زاده

+دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد روابط بین‌الملل

+نویسنده و پژوهشگر
+ سردبیر پایگاه خبری
+دبیر سرویس بین‌الملل پایگاه خبری
+عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران
+عضو پیوسته انجمن ایرانی روابط بین‌الملل
+تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل و آمریکا در شبکه‌های تلویزیونی، رادیویی و رسانه‌های خبری

Mojtaba Jalalzadeh
Graduate of International Relations
Author and International Affairs Analyst

کد شامد:
1-1-822455-65-0-2

شبکه‌های اجتماعی من

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفتگو

سه شنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۰۷:۴۰ ب.ظ

موضوع: ساز و کار مالی اروپا برای حفظ برجام


دریافت فاصل صوتی برنامه - 13 مگابایت


متن خلاصه گفتگو در وب سایت رادیو گفتگو


برنامه «بدون خط خوردگی» با موضوع انتقاد روسیه از ضعف اروپا در همکاری تجاری با ایران و با حضور سید مجتبی جلال زاده کارشناس مسائل بین الملل به روی آنتن رفت.


سید مجتبی جلال زاده با بیان اینکه موضع گیری که فدراسیون روسیه در قضیه احیای برجام توسط اروپایی ها در یک سازوکار مالی دارد، از دو منظر قابل بررسی است، عنوان کرد: روسیه به عنوان یکی از امضا کنندگان توافق حقوقی و سیاسی برجام، خواهان نقش بیشتر و بازیگری بیشتری برای حفط برجام است تا بتواند دیسیپلین بین المللی خودش را هم حفظ کند.

وی افزود: روسیه با ایران، یک وجه مشترکی را دارد و آن هم اینکه بر هردو تحریم امریکا اعمال می شود و به صورت سنتی، ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه به عنوان دو کشور بزرگ دارای خصومت طولانی مدت هستند.


کارشناس مسائل بین الملل با اظهار به اینکه روس ها با حمایت از ایران در برجام، می خواهند کفه بازی را به نفع ایران در زمان خروج آمریکایی ها از برجام داشته باشد، گفت: در زمین بازی تحریم ایران، روسیه و آمریکا در سیاست های اعلامی شان در دو سوی این زمین قرار دارند، آمریکایی ها که به دنبال فشار بیشتر بر ایران هستند و روس ها که سیاست های حمایتی را بر عهده گرفتند و این سازوکار مالی که اروپایی ها در پی آن هستند برای اجرا، می تواند راهکار مناسبی برای روس ها هم باشد.


وی در گفتگو با رادیو گفت و گو طولانی شدن این فرآیند و تضمین این فرآیند خارج از عرف ندانست و تصریح کرد: اروپایی ها تلاش می کنند در چارچوب تحریم های بین المللی و در چارچوب دو قانون مبارزه با تامین مالی تروریست یعنی CFT و ضد پولشویی، این سازوکار را تعیین کنند و پیوستن کشورهای دیگر به آن و اجماع اروپایی ها در مجموع در خصوص این سازوکار، زمان بر است.


جلال زاده در خصوص اجرایی شدن این سازوکار مالی و یا توانایی اجرای آن را منوط به گذشت زمان دانست و اظهار داشت: البته در وهله اول به نظر می رسد خود این سازوکار که به اسم اینستکس معروف است، موقتی است و نمی توان در طولانی مدت به آن امید داشت. اما اروپای ها تلاش خواهند کرد برای اجرا و احیای برجام که خودشان در آن نقش پررنگ تری را دارند این سازوکار را عملی کنند.


وی افزود: از طرفی به دلیلی اینکه مناسبات اروپا با ایالات متحده خصوصا طی ۷۰ سال گذشته و بعد از جنگ جهانی دوم دچار دگرگونی شده و اروپایی ها خواهان ایفای نقش مستقل در فضای بین الملل هستند، چه موضوعی بهتر از کیس هسته ای ایران و حفظ برجام.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی