سیّدمجتبی جلال‌زاده

پژوهشگر، نویسنده و تحلیل‌گر حوزه روابط بین‌الملل

سیّدمجتبی جلال‌زاده

پژوهشگر، نویسنده و تحلیل‌گر حوزه روابط بین‌الملل

سیّدمجتبی جلال‌زاده

+دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد روابط بین‌الملل

+نویسنده و پژوهشگر
+ سردبیر پایگاه خبری
+دبیر سرویس بین‌الملل پایگاه خبری
+عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران
+عضو پیوسته انجمن ایرانی روابط بین‌الملل
+تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل و آمریکا در شبکه‌های تلویزیونی، رادیویی و رسانه‌های خبری

Mojtaba Jalalzadeh
Graduate of International Relations
Author and International Affairs Analyst

کد شامد:
1-1-822455-65-0-2

شبکه‌های اجتماعی من

منتشر شده در: رادیو گفتگو

بازنشر: جام جم آنلاین | صبح نو

برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع رژیم صهیونیستی، از سیاست های تنازع برای بقا تا شکست و در استیصال در برنامه های ضد ایرانی و با حضور مجتبی جلال زاده، کارشناس مسائل بین الملل به روی آنتن رفت.

مجتبی جلال زاده وضعیت کنونی رژیم صهیونیستی را بسیار بی ثبات و ناپایدار توصیف کرد و گفت: طی دو سال گذشته شاهد وقوع کم سابقه و حتی بی سابقه در عرصه تحولات سیاسی این رژیم اشغالگر بوده ایم. در این مدت چهار دوره انتخابات پارلمانی پی در پی برگزار شد که سبب انحلال پارلمان و کابینه شده است.

وی شرایط فعلی رژیم صیونیستی را تشریح کرد و افزود: انسجام داخلی این رژیم بر اساس کسری امنیت در سطح بسیار بالایی خدشه دار شده است. آن ها همچنین از سوی دیگر به لحاظ سیاسی دچار تناقض ها و سیاست های متضادی شده اند که نتیجه آن ایجاد بی ثباتی خارجی و عدم توانایی در دست یابی به اهداف سیاست خارجی، تامین امنیت و منافع بوده است.

این کارشناس مسائل بین الملل در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با تصریح بر این موضوع که هیچ وقت به رژیم صهیونیستی به عنوان یک کشور و واحد مستقل سیاسی نگاه نمی شده است اشاره کرد: شرایط چهارگانه سازنده دولت یعنی سرزمین، جمعیت، حکومت و حاکمیت در رژیم صیونیستی ایجاد نشده است.

وی بحران های پیش آمده در داخل رژیم صیونیستی را تهدید کننده بقای این رژیم دانست و عنوان کرد: در کنار بحران های داخلی، بحران ها و چالش های خارجی که بر پیکر نیمه جان رژیم صیونیستی وارد می آید، این رژیم را بیش از پیش به لبه پرتگاه سوق می دهد.

جلالزاده از دوگانگی های سیاست خارجی رژیم صیونیستی گفت و بیان کرد: این دوگانگی بر تمام رفتارهای بازیگران صهیونیستی در عرصه بین الملل سایه اندخته است. از یک سو سیاست کاملا توسعه طلبانه دارند و همواره سعی دارند در جهت گسترش مرزها، امنیت و قدرت خود وارد جنگ ها و تنازعات منطقه ای شوند.

وی افزود: از سوی دیگر اسرائیل آسیب پذیرترین محیط امنیتی را دارد و به دلیل کم بودن عمق استراتژیک و پایین بودن انسجام ملی موجب شده است رژیم صیونیستی بخشی از امنیت خود را با ائتلاف در قدرت های بزرگ و حملات پیش دستانه ببیند. سیاست خارجی اسرائیل در چارچوب رئالیسم تهاجمی بنا به عمق راهبردی کم و نبود دولت و ملت، نیاز به دشمن خارجی برای داشتن انسجام داخلی و نیاز به جنگ برای پیشبرد اهداف توسعه طلبانه بوده است.

جلالزاده با اشاره به مصادیقی از توسعه طلبی های رژیم صیونیستی اظهار کرد: جنگ با کشورهای عربی، جنگ 33 روزه، جنگ 11 روزه و نظایر آن از مصادیق این سیاست رژیم صیونیستی هستند. آن ها هیچ گاه در رسیدن به اهداف خود موفق نبوده اند زیرا آن ها ارتشی اعتقادی ندارند و نیروی نظامی آن ها صرفا بر اساس پول و زور تشکیل شده است. این مسائل سبب شده است اسرائیل از انسجام داخلی برخوردار نباشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی